Психологічна адаптація та соціалізація учнів. Виявлення найбільш актуальних аспектів проблем адаптації учнів до навчання та створення системи спільної роботи педагогічного колективу і батьків для подолання шкільної дезадаптації. Створення умов для формування психічно та соціально зрілої особистості, орієнтованої на розвиток своїх здібностей та на саморозвиток.
- Психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
- Розвиток особистісних особливостей учнів шляхом сприяння їх соціалізації, розвитку морального виховання, толерантності, профілактики ксенофобії тощо;
- Робота з переселенцями
- Робота з постраждалими від війни
- Підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання першої психологічної допомоги
- Приділення великої уваги дітям з особливими освітніми потребами.
- Просвітницька робота щодо розвитку вміння впоратися зі стресом та напругою;
- Організація сприяння адаптивному процесу у 1 та 5 класах;
- Розвиток навичок психологічної небезпеки у Мережі та профілактика суїцидальних нахилів у дітей;
- Психологічна допомога учням 9 та 11 класів
- Психологічна підготовка випускників до зовнішнього незалежного оцінювання;
№ з\п | Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. | Термін проведення | Цільова група/аудиторія | Відмітка про виконання |
Діагностика | ||||
1.1 | Діагностика адаптованості першокласників до навчання у школі. (Опитувальник адаптації дитини до школи Ковальової-Тарасенко, методика «Будиночки», проективна методика «Школа звірів». Індивідуальна діагностика: тест тривожності Темпл-Дорки-Аммен, анкета гіперактивності Калити, проективна методика «Неіснуюча тварина».) Анкетування батьків та вчителів. | Жовтень - грудень березень (повторно) | учні 1-х класів Батьки 1 класу, класний керівник | |
1.2 | Діагностика адаптованості п'ятикласників при переході до основної школи. | Вересень-листопад січень-лютий (повторно) | учні 5-х класів | |
1.3 | Діагностика адаптованості учнів 10-го класу:т ї - методика визначення особистісної адаптованості школярів (А. В. Фурман) - дослідження мікроклімату та структури взаємовідносин у класному колективі (соціометрія) Дж. Морено | листопад березень (за потребою) | учні 10 класів | |
1.4 | Діагностика суїцидальних нахилів. | Протягом року | Учні 7-11-х класів | |
1.5 | Проведення діагностичного мінімуму в 4-му класі: - діагностика рівня тривожності (Філіпса); - статус у колективі, характерні риси взаємин з однолітками (соціометрія); Дж. Морено - відвідування уроків з метою вивчення ставлення вчителя до учнів, стилю проведення уроків і впливу цих факторів на засвоєння навчального матеріалу | Травень | учні 4-х класів | |
1.6 | Спостереження за мікрокліматом у класному колективі | Протягом року | Обдаровані діти | |
1.7 | Соціометричні дослідження класу. | Жовтень | Учні 5-7 класів | |
1.8 | Дослідження дітей «групи ризику»: - Гіперактивність - Агресивність - Тривожність Дітей з девіантною поведінкою. | Перше півріччя | Учні 1-5 класів | |
1.9 | Діагностика здобувачів освіти, батьків, вчителів згідно запитам. | Протягом року | Учні, батьки, педагоги | |
1.10 | Дослідження сфери сімейних взаємин у родинах учнів. | Протягом року | Учні 1-11 класів | |
2 Профілактика | ||||
2.1 | Профілактика булінгу «Стоп булінг» | Вересень-жовтень | Учні 1-11 класів | |
2.2 | Профілактика шкідливих звичок та формування навичок здорового способу життя | Жовтень - листопад | Учні 1-11 класів | |
2.3 | Акція «16 днів проти насильства» | Листопад-грудень | учні, батьки, педагоги | |
2.4 | Тематичні заходи «СНІД! Не залишимося байдужими!» | Листопад | учні, педагоги | |
2.5 | Профілактика конфліктних ситуацій «учень-учень», «учень-батьки», «учень-вчитель», «учитель-батьки» | Протягом року | учні 1-11 класів | |
2.6 | Профілактика відхилень поведінки, ведення картотеки «важких» підлітків, індивідуальна робота з ними. | Протягом року | Важковиховувані учні | |
3 Корекція | ||||
3.1 | Проведення індивідуальних та групових занять з учнями початкових класів, спрямованих на розвиток пізнавальних процесів. | З листопада | Учні 1-х класів | |
3.2 | Корекційна робота із учнями 1 класу, що мають ознаки шкільної дезадаптації. | Жовтень-листопад | Учні 1-х класів | |
3.3 | Тренінгові заняття для зняття втоми та напруги серед педагогічного колективу. | Протягом року | Педагоги | |
3.4 | Проведення групових та індивідуальних занять для профілактики правопорушень серед неповнолітніх. | Лютий-березень | Учні «групи ризику» | |
3.5 | Корекція „важких дітей". Тренінги „Я бажаю змінитись" Н.П.Амеліна, «Робота з підлітками девіантної поведінки» О.Нечипоренко, «Робота з підлітками групи ризику» Толстих Л., Корекційна тренінгова програма "Самовдосконалення" Мізерна О. | Протягом року | Учні «групи ризику» | |
3.6 | Підвищення стійкості до переживання наслідків стресу школярами після психотравмувальних подій , корекційно-розвиткова програма «Безпечний простір» | Протягом року | Учні 1-11 класів | |
3.7 | Корекція згідно із запитаннями. | Протягом року | Учні 1-11 класів | |
5. Консультування | ||||
5.1 | Індивідуальне та групове консультування за результатами діагностики. Проведення онлайн-консультувань | протягом року за потребою | учні, батьки, вчителі | |
5.2 | Консультація педагогів з питань: - психологічна допомога та емоційна підтримка учнів; - робота з переселенцями - проблеми у адаптації учнів 1-5-х класів; - проблеми у навчанні і вихованні «важких» дітей; - становище дітей "груп ризику"; - робота з дітьми, що мають низький соціометричний статус; - результати діагностики учнів; - поради до проведення класних годин та батьківських зборів; - допомога у професійному самовдосконаленні | Протягом року. | Педагоги, учні | |
5.3 | Консультація учнів з питань: - психологічна підтримка - тривожність - відносини з ровесниками; - відносини з протилежною статтю; - відносини з вчителями; - вибір майбутньої професії; - проблеми особистісного зростання; - результати власної діагностики; | Протягом року. | Учні 1-11 класів | |
5.4 | Консультації «важких» учнів, учнів шкільного обліку, «груп ризику» про норми поведінки, неприпустимість дисциплінарних порушень тощо | Протягом року | Учні «групи ризику» | |
5.5 | Консультація батьків, щодо питань: -спілкування з дітьми, нормалізація відносин; -проблеми у поведінці дітей; -проблеми у навчанні дітей; -результати діагностики дітей; -особисті проблеми батьків | Протягом року | Батьки | |
5.6 | Консультації дітей – вимушених переселенців, дітей, постраждалих унаслідок військових дій та їх батьків щодо розвитку самооцінки, соціалізації, розвитку товариськості | за потребою | Діти, батьки | |
5.7 | Консультації дітей з особливими освітніми потребами щодо розвитку упевненості, самооцінки, самоконтролю, позитивного світосприймання. | За потребою | Учні | |
6. Просвіта | ||||
6.1 | – інформування з проблем торгівлі людьми; – інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні; – формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей; | Протягом року | Учасники навчально-виховного процесу | |
6.2 | Ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків; | Вересень | Педагоги | |
6.3 | Виступи на батьківських зборах: Знайомство з психологічною службою. Перехід до середньої школи: адаптація; Проблеми адаптації 1-х, 5-х класів; Особливості сучасних підлітків: криза 13 р; Особливості сучасних підлітків: небезпека суїциду; Як допомогти дітям з вибором професії; Професійне майбутнє дітей; Підготовка випускників до іспитів та ЗНО; Готовність до школи Інші виступи перед батьками | Протягом року За запитом | Батьки 1–11 класів | |
6.4 | Виступи на класних годинах: - Знайомство з психологічною службою - Особливості підліткового віку - Підготовка випускників до іспитів та ЗНО | Вересень Березень Квітень | 1 кл. 7 кл. 9,11 кл. | |
6.5 | Виступи на педагогічних радах (за планом роботи педрад).Підготовка буклетів, пам’яток тощо | за планом | Педагоги | |
6.6 | Інші виступи | за запитом | ||
6.7 | Дистанційна робота: - розміщення матеріалів на сайті школи ; - онлайн консультування, бесіди. | в умовах карантину | Батьки, вчителі, учні | |
6.8 | Тренінги по зняттю напруги у педагогів. | Протягом року | Педагоги | |
7. Організаційно – методична робота | ||||
7.1 | Складання плану роботи практичного психолога на 2022-2023 навчальний рік. | Вересень | Кабінет психолога | |
7.2 | Щоденне оформлення документації. | Щоденно | Кабінет психолога | |
7.3 | Робота з методичною літературою. | Щосереди | Практичний психолог | |
7.4 | Системне поповнення кабінету необхідними матеріалами. | Протягом року | Практичний психолог | |
7.5 | Складання та поповнення банку даних психодіагностичних методик. | Протягом року | Практичний психолог | |
7.6 | Створення та оновлення стендів соціально-психологічної служби | Протягом року | Практичний психолог | |
7.7 | Зв’язки з громадськістю: - відвідування учнів вдома, бесіди з батьками. - відвідування батьків за місцем роботи - взаємодія з органами виконавчої влади та громадським самоврядуванням - співпраця з медпрацівниками. | Протягом року при необхідності | Психологічна служба |