Щобякіснорозпочати 2020-2021 навчальнийрік, підготуватись до роботи з дітьми з особливимиосвітніми потребами, в тому числітими, що навчаються на інклюзії, треба опрацювати ряд документів:
1. Наказ МОН від 10.06.2019 №808 «Про внесеннязміндонаказуМіністерства освіти і науки України від 12.06.2018 №627»
- додано Таблицю 19.1 «Навчальний план для дітей з порушенням інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступенів, розладами спектра аутизму».
2. Лист МОН від 26.06.2019 №1/9-409 «Щодо організації інклюзивногонавчанняу закладах освіти у 2019-2020 н.р.».
У листі окреслено ряд питань:
- Необхідні умови якісного інклюзивного навчання;
- Наголошено, що висновки ІРЦ є безтерміновими, окрім випадків якщо в самому висновку є термін;
- Висновок ЛКК(лікарсько-консультаційна комісія) – основний документ для організації індивідуальногонавчання;
- Індивідуальна програма розвитку (ІПР) дитини складається упродовж 2-х тижнів від початку освітнього процесу (раніше було 1 місяць);
- Корекційно-розвиткові заняття (послуги) можнапроводитипід час канікул, розклад узгоджується з батьками;
- На 20%підвищена оплата праці педагогів за роботу в інклюзивних класах – постанова КМУ від 27.02.2019 №129;
- Асистент вчителя проходить атестаціювідповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, і йому встановлюється 10 – 12 тарифний розряд.
3. Наказ МОН від 10.07.2019 №955 «Про внесення змін до наказу МОНУ від 12.01.2016 №8»:
Визначає порядок організації здобуття загальної середньої освіти за індивідуальною формою: екстернат, сімейна, педагогічний патронаж.
4. Наказ МОН від 23.04.2019 №536 «Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти»
Визначає можливість організації освітнього процесу за інституційною формою здобуття освіти: очною (денна, вечірня), заочною, дистанційною та мережевою.
Очна (денна, вечірня) форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти, що передбачає їх безпосередню участь в освітньому процесі.
Заочна форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти шляхом поєднання очної форми освіти під час короткочасних сесій і самостійного оволодіння освітньою програмою у проміжку між ними.
Дистанційна форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Мережева форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти, завдяки якому оволодіння освітньою програмою відбувається за участю різних суб’єктів освітньої діяльності, що взаємодіють між собою на договірних засадах.
5. Наказ МОН від 02.07.2019 №917 «Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушенням інтелектуального розвитку»
- для учнів, які навчались у минулому навчальному році за типової програмою для 1 класу, затвердженою наказом МОН від 26.07.2018 №816.
6. Лист МОН від 05.08.2019 №498 «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019-2020 н.р.».
Вже є затверджені порядки організації інклюзивного навчання у ЗДО, ЗЗСО, Позашкільної освіти, ЗПТО, ЗВО.
7. Постанова КМУ від 21.08.2019 №779 «Про внесення змін до постанови КМУ від 23.08.2003 №585»:
- Тривалість здобуття початкової та базової освіти може бути подовжена на 1 рік на кожному з рівнів освіти з доповненням освітньої програми корекційно - розвитковим складником (рішення про подовження – наказ директора на основі рішення команди психолого-педагогічного супроводу).
8. Ст.3 Бюджетного кодексу України зазнала змін:
Кошти інклюзивної субвенції в кінці року НЕ будуть повертатись, БУДЕ здійснено перерозподіл.
9. Вступили в діюновідержавнібудівельнінорми (ДБН): ДБН В.2.2-3:2018 «Будинки і споруди. Заклади освіти», та ін.
Ці норми є ОБОВ'ЯЗКОВИМИ до виконання, що дозволить створити безбар’єрне і безпечне для всіх учасників освітнього процесу середовище.
ТИПОВІ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ
Наказ № 917 від 02.07.2019 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку
Наказ № 808 від 10.06.2019 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627
Наказ № 968 Про внесення зміни у таблицю 11 до наказу Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 №693
Наказ №693 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ № 668 від 21.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ № 627 від 12.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 814 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 815 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 №627
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 816 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями
Наказ МОН України від 16.08.2018 № 917 Про внесення змін у додатки до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 814
Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».
Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі.
Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
Посібники:
Колупаєва, А. А., Савчук Л.О. Діти з особливими потребами та організація їх навчання.
Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами
Нормативно-правові документи з інклюзивної освіти:
Закони України:
2. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (21.03.1991)
3. «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» (06.07.2010)
4. "Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання"
Укази Президента України:
2. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.2010 № 926
Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України:
5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр"
Накази Міністерства освіти і науки України:
5. «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти»від 01.10.2010 № 912
10. "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 22.04.2014 № 504" від 11.06.14 № 701
3. «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя» від 25.09.2012 №1/9-675
4. «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладахз інклюзивним навчанням» від 28.09.2012 №1/9-694
5. "Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" від 02.01.13 № 1/9-1
6. "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами" від 08.08.2013 № 1/9-539
7. "Про навчальні плани та програми спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів на 2014/2015 навчальний рік" від 25.06.2014 № 1/9-335
8. "Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку" від 13.08.2014 № 1/9-413
9. "Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів" від 13.08.2014 № 1/9-414