2024-2025 навчальний рік

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами

Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти

2023-2024 навчальний рік

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами

Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти

Якісне інклюзивне навчання

/Files/images/serpen21/Infografic_inclusive_school.jpg


Інклюзивне навчання у 2020-2021 навчальному році

Щобякіснорозпочати 2020-2021 навчальнийрік, підготуватись до роботи з дітьми з особливимиосвітніми потребами, в тому числітими, що навчаються на інклюзії, треба опрацювати ряд документів:

1. Наказ МОН від 10.06.2019 №808 «Про внесеннязміндонаказуМіністерства освіти і науки України від 12.06.2018 №627»

- додано Таблицю 19.1 «Навчальний план для дітей з порушенням інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступенів, розладами спектра аутизму».

2. Лист МОН від 26.06.2019 №1/9-409 «Щодо організації інклюзивногонавчанняу закладах освіти у 2019-2020 н.р.».

У листі окреслено ряд питань:

- Необхідні умови якісного інклюзивного навчання;

- Наголошено, що висновки ІРЦ є безтерміновими, окрім випадків якщо в самому висновку є термін;

- Висновок ЛКК(лікарсько-консультаційна комісія) – основний документ для організації індивідуальногонавчання;

- Індивідуальна програма розвитку (ІПР) дитини складається упродовж 2-х тижнів від початку освітнього процесу (раніше було 1 місяць);

- Корекційно-розвиткові заняття (послуги) можнапроводитипід час канікул, розклад узгоджується з батьками;

- На 20%підвищена оплата праці педагогів за роботу в інклюзивних класах – постанова КМУ від 27.02.2019 №129;

- Асистент вчителя проходить атестаціювідповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, і йому встановлюється 10 – 12 тарифний розряд.

3. Наказ МОН від 10.07.2019 №955 «Про внесення змін до наказу МОНУ від 12.01.2016 №8»:

Визначає порядок організації здобуття загальної середньої освіти за індивідуальною формою: екстернат, сімейна, педагогічний патронаж.

4. Наказ МОН від 23.04.2019 №536 «Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти»

Визначає можливість організації освітнього процесу за інституційною формою здобуття освіти: очною (денна, вечірня), заочною, дистанційною та мережевою.

Очна (денна, вечірня) форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти, що передбачає їх безпосередню участь в освітньому процесі.

Заочна форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти шляхом поєднання очної форми освіти під час короткочасних сесій і самостійного оволодіння освітньою програмою у проміжку між ними.

Дистанційна форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

Мережева форма здобуття освіти - це спосіб організації навчання здобувачів освіти, завдяки якому оволодіння освітньою програмою відбувається за участю різних суб’єктів освітньої діяльності, що взаємодіють між собою на договірних засадах.

5. Наказ МОН від 02.07.2019 №917 «Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушенням інтелектуального розвитку»

- для учнів, які навчались у минулому навчальному році за типової програмою для 1 класу, затвердженою наказом МОН від 26.07.2018 №816.

6. Лист МОН від 05.08.2019 №498 «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019-2020 н.р.».

Вже є затверджені порядки організації інклюзивного навчання у ЗДО, ЗЗСО, Позашкільної освіти, ЗПТО, ЗВО.

7. Постанова КМУ від 21.08.2019 №779 «Про внесення змін до постанови КМУ від 23.08.2003 №585»:

- Тривалість здобуття початкової та базової освіти може бути подовжена на 1 рік на кожному з рівнів освіти з доповненням освітньої програми корекційно - розвитковим складником (рішення про подовження – наказ директора на основі рішення команди психолого-педагогічного супроводу).

8. Ст.3 Бюджетного кодексу України зазнала змін:

Кошти інклюзивної субвенції в кінці року НЕ будуть повертатись, БУДЕ здійснено перерозподіл.

9. Вступили в діюновідержавнібудівельнінорми (ДБН): ДБН В.2.2-3:2018 «Будинки і споруди. Заклади освіти», та ін.

Ці норми є ОБОВ'ЯЗКОВИМИ до виконання, що дозволить створити безбар’єрне і безпечне для всіх учасників освітнього процесу середовище.

ТИПОВІ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ

Наказ № 917 від 02.07.2019 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку

Наказ № 808 від 10.06.2019 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627

Наказ № 968 Про внесення зміни у таблицю 11 до наказу Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 №693

Наказ №693 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми потребами

Наказ № 668 від 21.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами

Наказ № 627 від 12.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами

Наказ МОН України від 26.07.2018 № 814 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Наказ МОН України від 26.07.2018 № 815 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 №627

Наказ МОН України від 26.07.2018 № 816 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями

Наказ МОН України від 16.08.2018 № 917 Про внесення змін у додатки до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 814

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».

Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:

  • Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
  • Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
  • Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.

Основа інклюзивного навчання

Всі учні:

  • Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
  • Мають індивідуальні здібності й особливості.
  • Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
  • Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
  • Пізнають скрізь.

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.

  • Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
  • Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
  • Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.

З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі.

Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.

Переваги інклюзивного навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

  • Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
  • Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
  • Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
  • Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
  • Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
  • Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
  • Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.

  • Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
  • Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
  • Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
  • Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
  • Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
  • Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
  • Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
  • Формувати команду — директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
  • Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.

Посібники:

Колупаєва, А. А., Савчук Л.О. Діти з особливими потребами та організація їх навчання.

Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк.

Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: методичний посібник / Під заг. ред.Софій Н. З

Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами

Нормативно-правові документи з інклюзивної освіти:

Закони України:

1. Закон України про освіту

2. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (21.03.1991)

3. «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» (06.07.2010)

4. "Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання"

5. "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами"

Укази Президента України:

1. «Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 18.12.2007 № 1228

2. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.2010 № 926

Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України:

1. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 5.07.2004 № 848

2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах » від 15.08.2011 № 872

4. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 03.12.2009 № 1482-р

5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр"

6. Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" від 09.08.2017 №588

Накази Міністерства освіти і науки України:

1. «Про затвердження Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичногота (або) розумового розвитку» від 15.09.2008 №852

2. «Про затвердження типових штатів та штатних нормативів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 05.12.2008 №1105

3. «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки» від 11.09.2009 № 855

4. «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 21.12.2009 № 1153

5. «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти»від 01.10.2010 № 912

6. «Про затвердження типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1205

7. «Про затвердження Плану заходів щодо виконання завдань і заходів Державної цільової програми на період до 2020 року» від 01.10.2012 №1063

8. "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)" від 28.01.2014 № 80

9. "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" від 22.04.2014 № 504

10. "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 22.04.2014 № 504" від 11.06.14 № 701

11. "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" від 12.02.2015 № 134

Листи Міністерства освіти і науки України:

1. «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» від 26.07.2012 №1/9-529

2. «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 №1/9-384

3. «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя» від 25.09.2012 №1/9-675

4. «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладахз інклюзивним навчанням» від 28.09.2012 №1/9-694

5. "Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" від 02.01.13 № 1/9-1

6. "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами" від 08.08.2013 № 1/9-539

7. "Про навчальні плани та програми спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів на 2014/2015 навчальний рік" від 25.06.2014 № 1/9-335

8. "Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку" від 13.08.2014 № 1/9-413

9. "Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів" від 13.08.2014 № 1/9-414

10. Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах( за нозологіями) у 2014\2015 році від 18.08.2014 № 1/9-416

Кiлькiсть переглядiв: 685

Коментарi